Grunderen som ønsker at folk skal hjelpe folk

 

Tanken bak appen SAVER, er å gjøre det enklere for folk å motta og gi hjelp. At mannen bak dette konseptet er Ronny Jåsund-Pedersen, er ikke tilfeldig.

Ronny Jåsund-Pedersen i SAVER

Ronny har 20 års erfaring fra maritim næring og beredskapsorganisasjoner, og var bl.a. tidligere avdelingsdirektør i Redningsselskapet. I løpet av denne tiden ble ideen om SAVER unnfanget.

- Jeg jobbet jo i mange år med redning og beredskap, og en av tingene jeg så, var at hendelser ofte ble løst ved hjelp av ‘tilfeldige ressurser’ i nærheten - ikke profesjonelle aktører, forteller Ronny. - Dette trigget en ide og et ønske om å skape noe som kunne koble ulike typer behov med tilgjengelig utstyr, kompetanse og mulighet for hjelp.

For nettopp utstyr, kompetanse og mulighet for hjelp finnes ofte i nærheten av der behovet oppstår. Men hvem er egentlig menneskene som kan hjelpe, og hvordan kommer vi i kontakt med dem?

Tilgang til et hjelpenettverk

Det er dette appen SAVER skal hjelpe med å løse. Kort fortalt, så gjør appen det mulig for folk å motta eller gi hjelp kun ved noen få tastetrykk.

- Det er viktig å understreke at ‘hjelp’ i denne sammenhengen først og fremst handler om bistand til raske tjenester og småjobber, sier Ronny. - Kanskje trenger du frakt av møbler eller en kabel til en PC?

Hovedmålet er at SAVER skal utgjøre en forskjell med tanke på folks hverdagsbehov. Dette betyr ikke at hjelpenettverket som SAVER gjør mulig ikke også kan ha en beredskapsverdi, særlig når nettverket vokser seg enda større, men det er jo ikke en profesjonell beredskapstjeneste i den forstand.

SAVER fungerer på den måten at gjennom å opprette en forespørsel i appen, vil du potensielt oppnå kontakt med mennesker som kan hjelpe deg. Når du mottar respons fra mulige hjelpere, kan du starte en privat samtale for å finne ut hvem som best egner seg til hjelpen du ønsker. Når du har valgt en person, også kalt en SAVER, må både du og din SAVER bekrefte at hjelpen ønskes gjennomført. Etter hjelpen er gjennomført betaler du det avtalte beløpet direkte til din SAVER utenom SAVER-appen.

SAVER-appen skiller på tre ulike kategorier av forespørsler (GRØNN, GUL og RØD), hvor forskjellen mellom disse er hvor kritisk ditt hjelpebehov er. Felles for de tre kategoriene er at du ønsker å løse problemet, hendelsen eller behovet så raskt som mulig.

Matchprosent på over 80 prosent

At Ronny brenner for ideen bak SAVER og hva som kan oppnås ved økt bruk av appen og dermed et stadig voksende hjelpenettverk, er tydelig.

- Det er snart to år siden vi lanserte piloten av appen, og vi har nå over 13 000 brukere, forteller han. - Men der hvor verdien skapes, er jo når personer finner hverandre raskt. SAVER har en matchprosent på over 80 prosent - altså får over 80 prosent svar på sin forespørsel i løpet av kort tid. Det er jeg stolt av!

Og Ronnys ambisjon er klar: SAVER skal bli den foretrukne plattformen for å løse behov og problemer så raskt som mulig – ved hjelp av personene i nærheten

Livet som grunder

Det store engasjementet og troen på konseptet som han har skapt, mener Ronny er en nødvendighet for å ‘overleve’ som grunder.

- Det er mye som er usikkert når man er grunder, og man er på mange måter veldig alene, understreker han. - Det å beholde troen på egen ide når en opplever motgang, krever en høy grad av motivasjon og stayer-evne.

Sparringspartnere er også viktig underveis i prosessen.

- Det er veldig kjekt at det finnes ordninger som Etablerertjenesten, sier Ronny. - Jeg snakket med dem tidlig etter å ha startet som grunder. Det har en stor verdi å ha dialog med folk man kan ‘sparre’ med, og som kan komme med gode tips og råd.

Selv om grunder-livet kan være utfordrende, har det også sine fordeler og oppturer.

- Det er jo gøy på mange måter, det må jeg si, forklarer Ronny. - Prosessene er korte med tanke på å gjøre ulike valg, så det er enkelt å raskt justere kurs i takt med endringer i omgivelsene for eksempel. Det er gøy å skape noe som er nyttig og bærekraftig, og så bærer en jo selvfølgelig alltid med seg håpet om å lykkes skikkelig godt på et tidspunkt!

Finansiering, finansiering, finansiering...

Et tema som dukker opp flere ganger i samtalen med Ronny, er finansiering.

- Finansiering er selvfølgelig utrolig viktig, og et råd fra meg til andre grundere er at du må lage en god kapitalstrategi som tar høyde for det man kan ta høyde for! Jobb for å få med deg investorer som har troen på bedriften, men kanskje særlig deg som person.

Ronny er inne i sin andre investeringsrunde, og nå handler det om å hente tilstrekkelig kapital for ekspansjon og for å gjøre forretningsmessige endringer. Norge er et lite land, og et interessant marked for SAVER i neste fase, er Sørøst-Asia.

- Men uansett hvilket marked det er snakk om, så er jo fundamentet for SAVER det samme – hvordan kan vi bedre utnytte ressursene rundt oss. Dette kan gi folk en enklere hverdag, på en bærekraftig måte, ivrer Ronny.

Ronnys tips til andre grundere:

  1. Det er viktig å få på plass et bra kjerneteam.

  2. Sørg for å bruke tid på å lære kapitalmarkedet – på hvordan du skal få finansiert virksomheten din.

  3. Lanser produktet eller tjenesten din så tidlig som mulig – det kan ta lang tid for potensielle brukere å bli kjent med hva du tilbyr, og man vet ikke hvordan markedet responderer på ting før man har prøvd. 

 
Forrige
Forrige

Ditt ansvar ved import av produkter

Neste
Neste

Innovasjonsprisen for Gardermoregionen